متن پرسش
با سلام خدمت استاد گرامی: چند سوال ازخدمتتان داشتم: 1- با توجه به اینکه شما به «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء» روح معتقدید، نظرتان در مورد عالم «ذر» یا عالم «ارواح» چیست؟ (امام علی«علیهالسلام» در حدیثی میفرمایند: خداوند ارواح را دو هزار سال قبل از بدنها آفرید). 2- منظور از لقاءالله چیست؟ پیوستن وجود به وجود خدا و وحدتیافتن با خداست؟ 3- آیا مشیت ازلی و ابدی است؟ با تشکر فراوان
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- هر شخصی به عنوان یک شخص خاص بر اساس جسمانیة الحدوثبودنِ نفس از رحم مادرش شروع میشود، ولی وجود علمیِ همان شخص قبل از بدن در علم خداوند هست و اولیاء الهی قبل از آنکه آن افراد خلق شوند، آن روحها را میشناسند. 2 - وقتی انسان به مخلوقات رجوعِ وجودی کرد و با وجود روبهرو شد لقاء الهیِ او شروع میشود، میماند هر اندازه که عمیقتر سلوک کند و به فناء از خود و باقیشدن به بقاء الهی نزدیک شود لقاء او مصفاتر میشود 3- آری هر آنچه خدا اراده فرموده از ازل تا ابد ثابت است، میماند که خود او اراده فرموده ما با تلاش، خود را بسازیم. موفق باشید