متن پرسش
با سلام:
استاد عزیز بنده کارمند یک اداره ای هستم که بخاطر اینکه بتونم فارغ از خیلی مسایل به مباحثات و مطالعات و خودم برسم وارد کار اداری و دولتی شدم، در حال حاضر خیلی از اوقات را در اداره کاری برای انجام ندارم و از این وقت برای مطالعه استفاده می کنم، خودم یه جوری ام با توجه به اینکه از مرجعم هم پرسیدم که از نظر شرعی اشکالی نداشته باشه ولی احساس می کنم من دارم برای این ساعات حقوق می گیرم و شاید یه وقتایی دلم می خواهد حقوق بگیر بیت المال نباشم، شاید راهنمایی شما بتونه راهی جلوی پای بنده باز کنه تا از این دلواپسی بیرون بیام.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: کارمند باید ساعاتی که در اختیار کارفرما قرار داده است، را در امور شخصی خود مصرف نکند، مگر آنکه دستوری به او نرسد در این صورت بدون اینکه از امکانات کارفرما استفاده کند میتواند مثلاً به مطالعه بپردازد. در صورتیکه حقی از کارفرما در آن ساعات ضایع نشود. به جهت آنکه وقت خود را در اختیار کارفرما گذاشته است، عملاً استحقاق گرفتن اجرت معمولشده را دارد. موفق باشید