متن پرسش
سلام علیکم.استاد در حدیث نوری یکجا داریم که خدا نوری داشت که آن نور را نصف کرد به نصفش گفت محمد باش به نصفش گفت علی باش در جای دیگر میگویدثلث آن محمد ثلث دیگرش فاطمه و ثلث دیگرش علی و اهل البیتش.اولا این تناقضها در احادیث عدم اعتماد به احادیث را ایجاد میکنند اگر نور نصف شد پس دیگر ثلث شدن آن چیست ثانیا در حدیث نوری در جایی داریم به وسیله ی ما بهشت و جهنم و عرش و کرسی وسایر مخلوقات خلق شد مگرنگفتیم خود عرش هم از نور محمد ص خلق شده؟ ولی در حدیث نوری اهل البیت داریم که زمانیکه خدا بهشت را خلق کرد از نور عرشش بهشت را آفرید و سپس آن نور را گرفت و انداخت که ثلثش پیامبر و ثلثش... الی اخ این تناقضها در احادیث پس چیست اخر بهشت بوسیله ی نور اهل البیت خلق شده یا نور عرش؟یا عرش به وسیله ی نور محمد ایجاد شده یا نور محمد بوسیله ی نور عرش . همه چیز تناقض دارد.
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیکم السلام: عالم مجردات با مراتبی که دارند قواعد خود را دارد و یکی از بهترین دستگاههایی که قواعد عالم مجرات را روشن میکند تا ما بفهمیم هر کدام از این احادیث نظر به کدام مرتبه از عالم مجردات دارد، حکمت متعالیه است. همین قدر اینجا میتوانم عرضکنم که یک وقتی نظر به اولین مرتبهی خلقت میشود و رسول خدا«صلیاللهعلیهوآله» میفرمایند: «اوّل ما خلق الله نوری» و یک وقت نظر به جامعیت اولین مخلوق میکنند و اینکه در عالم مجردات حقایق به صورت واحد است و حضرت رضا«علیهالسلام» میفرمایند «اول ما خلق الله ارواحنا» در همین رابطه نظر به مقام ولایت و نبوت میکنند و بحث دو نور مطرح میشود و یک وقت نظر به ولایت و نبوت و عبودیت انسانهای کامل میکنند و نور فاطمه«سلاماللهعلیها» مدّ نظر قرار میآید در حالی که در روایت قبلی که بحث دو نور بود عبودیت مطرح بود ولی نظر به مظهر عبودیت که فاطمه«سلاماللهعلیها» باشد نبود. تمام روایات از ین نوع است و حامل عمیقترین معارف الهی است که باید با رجوع به دستگاه مخصوصش متوجه عظمت روایات شد. موفق باشید.