متن پرسش
سلام علیکم شما در پاسخ به سوال( 2049 )فرموده اید که چون حقیقت قرآن بر اساس شرایط مکانی و زمانی نازل شده است نام علی«علیهالسلام» در قرآن نیامده و چون خداوند وعده داده است قرآن را حفظ کند نام حضرت را در قرآن نیاورده تا قرآن حفظ شود.در مورد این پاسخ اعتقاد برخی بزرگان این است که این جواب یک مسئله پنهان در خود دارد و آن اینست که آمدن نام ائمه در قرآن لازم برای هدایت مردم بوده ولی خداوند متعال بخاطر تحریف نشدن قرآن نام حضرات معصومین را در قرآن نیاورده است.پاسخ شما به این شبهه چیست؟(البته آن افراد برای نیامدن نام حضرت علی دلایل دیگری می آورند که مهمترین آن دلایل امتحان مردم است و اینکه مومن و کافر در امت رسول الله با ملاک پذیرش ولایت شناخته میشوند و خود قرآن کریم خصوصیات وصی پیامبر را به کرات مشخص کرده فقط اسم آن جناب را نیاورده است)
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: در هر صورت نظر عزیزان محترم است. آنچه عرض شد را علامه طباطبایی«رحمةاللّهعلیه» با توجه به شواهد خود قرآن بود که میفرمایند : خداوند به رسول خود نهیب میزند که چرا مسئلهی تعیین علی«علیهالسلام» را به عقب میاندازی. تا آنجایی که فرمود: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» اگر معرفی جانشینی را عملی نکنی عملاً رسالت خود را به انجام نرساندهای. بدین لحاظ میبینیم شواهد زیادی در آیات هست که مصداق آن علی«علیهالسلام» است ولی نام مبارک حضرت نیامده تا بالاخره با هدایت الهی، بهکلّی مقابله نشود و از طرفی آنقدر شاهد برای رجوع به اهلالبیت و ذیالقربی در قرآن آمده که طالب هدایت از هدایت محروم نگردد. موفق باشید