متن پرسش
با سلام: 1. منظور از «یا من یحول بین المرء و قلبه» چیست؟
2. در جوشن کبیر داریم که «یا من خلق الاشیا من العدم»، در حالیکه ما عدم را نیستی میدانیم پس چگونه خلق می شود، و دیگر اینکه آیا انسان قدیم است؟
3. اینکه خدا به شیطان گفت سجده کن اما نکرد نشان از اختیار می دهد ولی از آن طرف عالم تکوین بود و اختیار معنی نمی دهد پس چه بوده؟
4. آیا در عالم تکوین جبر هست؟
5. آیا قضای حتمی یعنی جبر درش خوابیده؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- یعنی ای خدایی که حتی از جان ما به ما نزدیکتری 2- یعنی ای خدایی که اشیاء را قبل از اینکه موجود باشند تو موجود کردی نه اینکه علت موجودیتشان «عدم» باشد 3- دستور حضرت حق در آن مقام که ملائکه و شیطان وجود داشتند، تکوینی است ولی همان دستور در حوزهی شخصیتی که اختیار دارد حالت تشریعی به خود میگیرد مثل بعضی از الهاماتی که به شما به صورت تکوینی میرسد ولی شما با اختیار خود با آنها برخورد میکنید 4- به همین معنا میتوان گفت در نظام تکوین چندجنبهای وجود ندارد که اختیار معنا داشته باشد 5- قضای حتمی یعنی همان ارادهای که حضرت حق برای شما کرده است ولی در هر حال این شمایید که باید در حوزهی اختیارتان آن را عملیاتی کنید. موفق باشید