متن پرسش
سلام علیکم استاد گرامی
در رابط با سؤال 9742 در مورد طلسم شدن بدن مبارک پیامبر (ص)، علامه طباطبایی در تفسیر سوره فلق روایتی را از «الدر المنثور» نقل می کنند که به داستان طلسم شدن بدن پیامبر (ص) اشاره کرده و همچنین می گویند این رویات از طرق معصوم نیز از دیگر منابع نقل شده و ظاهرا صحت روایات را هم تأیید می کنند و در ادامه استدلال می کنند که این روایات با مصونیت و عصمت حضرت رسول (ص) منافات ندارد چرا که ما هیچ دلیلی نداریم که بدن پیامبر (ص) هم مثل ذهن و روح ایشان از سحر و طلسم مصون بوده است. آیا حضرت عالی نظر مرحوم علامه را قبول ندارید؟ اشکالی که به نظر بنده هم به نظر علامه می توان وارد کرد این است که اگر یهودیان یک بار قادر بودند بدن پیامبر (ص) را سحر کنند چرا مجددا این کار را نکردند به خصوص در موعدهای جنگ که زمین گیر شدن پیامبر (ص) می توانست نتیجه جنگ را به نفع آن ها دگرگون کند. البته این که چرا نتوانستند می تواند دلایل خاص خود را داشته باشد. همان طور که انسان بارها در برابر عوامل بیماری قرار می گیرد و بیمار نمی شود می توان گفت بدن پیامبر (ص) هم تنها یک بار مبتلا به سحر شد.
سؤال دیگر این که آیا حضرت عالی دلیل متقن دارید که سحر فقط از طریق خیال عمل می کند؟ چه اشکالی دارد که فرضا اجنه به کار گرفته شوند و در غذای پیامبر (ص) چیزی بریزند که باعث بیماری ایشان شود؟ یا این که سحر از طریق تأثیر گذاشتن بر نفس بخاری باعث بیماری شود؟ و یا احتمالاتی دیگر
با تشکر وافر از توجه استاد مکرم
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- مسلّم اگر مشکلاتی برای بدن مبارک رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» پیش آید تأثیری بر عصمت آن حضرت ندارد. ولی بحث بر سر آن است که آیا ساحران میتوانند رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» را سحر کنند؟ اینجا بود که عرض کردم چون حوزهی کار ساحران تأثیر بر خیال است از طریق اوهامی که ایجاد میکنند، و خیال رسول خدا «صلواتاللّهعلیهوآله» از هرگونه اوهامی پاک است، آنها نمیتوانند رسول خدا «صلواتاللّهعلیهوآله» را سحر نمایند 2- ولی همینطور که شمشیر در بدن رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» تأثیر میکند سایر عوامل بیرونی نیز میتوانند تأثیر کنند که البته این ربطی به سحر ندارد و همانطور که رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» میتوانند در حوزهی نظام دنیایی از خود در مقابل دشمنان انسی دفاع کنند، در همان محدوده میتوانند از تأثیر دشمنان جنّی دفاع کنند، با این تفاوت که دشمنان جنی نفوذ محدودی در زندگی انسانها دارند 3- نفس بخاری با نظر به مزاج مطرح است که در حوزهی بدن میباشد چیز جدایی نیست. موفق باشید