باسمه تعالی: سلام علیکم: همانطور که متوجهاید حضرت به آن گروه که باید با رجوع به حضرت پروردگار متوجهی تجلیات انواری بگردند که در دل آن انوار مسئلهی قضا و قدر به شکل حضوری برایشان حل میشود؛ میفرمایند:
آیا ندانستید که خداى تعالى را بندگانى است، که آنان را از هراس ساکت نموده بى آنکه لال باشند، یا از سخن گفتن عاجز باشند، اینان هرگاه عظمت خدا را به خاطر مى آورند، زبانهای شان شکسته و دلهای شان از جا کنده می شود، و عقولشان از سر می رود، و دچار بهت و حیرت می گردند، این همه به خاطر بلنداى عزت و شوکت و بزرگداشت خداست! هرگاه از این حالت به خود آیند با کردارهاى پاکیزه به سوى خدا رو می کنند و وجود خود را در شمار ستمکاران و خطاکاران به حساب می آورند، درحالی که از تقصیر و کوتاهى پا کند، اینان براى خدا به کردار اندک راضى نمیشوند، و عمل زیاد را براى او بسیار نمیشمارند، پیوسته به کار شایسته و عمل نیک مشغولند، اینان چنانند که هرگاه به ایشان بنگرى، ترسان و هراسان و در بیم و اضطراب به عبادت ایستاده اند، اى گروه تازه کاران شما کجا و ایشان کجا، آیا ندانستید که داناترین مردم به «قدر» ساکت ترین ایشانند در سخن از آن، و نادان ترین مردم به «قدر» سخن گوترین آنانند نسبت به آن.
ملاحظه میکنید راهکاری که حضرت برای درک صحیح تقدیرات الهی پیشنهاد میکنند حضور در عبادات الهی است. زیرا در راستای عبادات بهخصوص در ماه شعبان، تجلیاتی از شعبههای معرفتِ حضوری نصیب انسان میشود که جزئیات افکار به کلیات معارف متصل میگردد. موفق باشید