متن پرسش
سلام علیکم:
1. شما یک کتابی دارید بنام جایگاه تاریخی حادثه ها، اما برخی می گویند کربلا و عاشورا حادثه نیست بلکه واقعه است چون حادثه یکدفعه رخ می دهد جواب چیست؟
2. امام راحل در برخی مواقع می فرمایند العلم هو الحجاب الاکبر و می فرمایند حتی علم توحید هم حجاب است ولی در جایی می فرمایند هر علمی اگر مقدمه برای علوم الهی شود آن مقدمه هم علم الهی است جمع این دو چگونه است؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- اتفاقاً حرف ما در آن کتاب آن است که حادثهها را بیریشه ندانیم و بدانیم جایگاه تاریخی دارند و لذا وقتی با این رویکرد به موضوع بنگریم روشن میشود کربلا حادثه نیست، ولی از نظر لغت فرقی بین حادثه و واقعه نمیباشد، چون واقعه هم یعنی پدیدهای که قبلاً نبوده و حالا واقع شده 2- اگر علم به حقیقت دریچهی نظر به حقیقت شود علم الهی است، ولی اگر علم تنها ما را از حقیقت آگاه کند بدون آنکه نظر ما را به حقیقت بیندازد، حجاب است و ما را به خود مشغول میکند. این موضوع در کتاب «آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود» بحث شده. موفق باشید