متن پرسش
استاد عزیزم سلام: خواهشمندم از شما در مورد معنای نحسی ماه صفر توضیح دهید که منظور چیست؟ به هر حال از طرفی برخی از علما منکر نحس بودن ایام هستند، مرحوم علامه طباطبایی در جایی از المیزان گفته اند هیچ برهانی بر ذاتی بودن نحوست ایام نداریم ؟ البته از یکی از فضلا شنیدم که علامه در جایی دیگر از المیزان فرمودند مثلا دوشنبه یا پنجشنبه به علت رحلت پیامبر نحس است؟ این نحسی به چه معناست؟ با توجه به اینکه برخی روایات به نحسی اشاره کردند - اگر واقعا مثلا صفر نحس نیست از آن طرف نباید ایامی مثل شب قدر هم مبارک باشد؟ زیرا بالاخره نحسی و مبارکی ذاتی ایام نیست. از شما خواهش دارم راهنمایی بفرمایید البته بنده سوال 10699 را خواندم ولی قانع نشدم ممنونم
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: در جواب سؤال شمارهی 10669 عرض کردم دلیلی بر نحسبودن ماه صفر نداریم، نه اینکه منکر نحسبودن بعضی روزها باشیم. قرآن میفرماید: «فی أَیَّامٍ نَحِسات». و حضرت رضا«علیهالسلام» روز دوشنبهای که رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» رحلت کردند را روز نحس میدانند نه این که هر دوشنبهای نحس باشد و اگر آن ماه صفر نحس بود چرا همهی ماههای صفر را نحس بدانیم؟ موفق باشید