متن پرسش
با سلام: سوالاتی از خدمتتان داشتم. یکی اینکه آیا با وقوع قیامت عالم ماده کلا برچیده می شود؟ یکی در مورد این بحث از قرآن که خداوند می فرمایند با نفوذ شیاطین به آسمان برای دزدیدن اخبار آسمان شهاب هایی آنها را دور می کند که شما فرمودید انوار عقلی است که توهمات شیطانی را دور می کند حال آیا این بحث شکل خارجی هم دارد؟ آیا این شهاب های آسمان ظاهری هم همان سنگ پرتاب شده بسوی شیاطین است؟ سوم اینکه در سوره بروج منظور از بروج که برج های آسمان است، در آسمان اصلی و وجودی ما آیا عالم عقل است اگر آری علت اینکه آن را به شکل بروج ترسیم فرمودند چیست؟ تفسیر المیزان را مطالعه کردم. و در آخر اینکه هر فرشته مظهر اطاعت از خداوند است طبق فرمایشتان حال در کتابی از کتابهایتان خواندم که بال فرشتگان اسما آنهاست چرا بال آنها اسما آنهاست؟ خواهشا به تمام سوالاتم پاسخ دهید. بخشی از تفسیر المیزان و بر خی کتابهایتان را هم مطالعه کرده ام. ممنون.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: در حرکت جوهری روشن میشود که این عالم ماده ذاتاً از عالمِ مادهبودن خارج میگردد ولی باز فیض خدا عالَمی را با همین هویت، متجلی میسازد 2- موضوع شهابهای مدّ نظر قرآن هیچ ربطی به سنگهای آسمانی که نام آن را شهاب گذاشتهاند، ندارد. این سنگها با برخورد با طبقات آسمانی آتش میگیرند 3- بروج، از نظر لغت یعنی آنچیزی که نمایان است و در مسیر عالم غیب، حقایقی که نمایان میشوند بروج نامیده میشوند مثل آنکه در سفرهای قدیم، آنچه از دور نمایان میشد برجِ مربوط به آن شهر بود 4- اسماء الهی مظاهرِ مقام احدی هستند و فرشتگان از آن جهت که مأمور تجلیّات انوار الهی میباشند، اسماء الهی را متجلی میکنند که در صورتِ مثالی آنها، آن تجلیّات به صورت بالهای آنها ظاهر میشود. موفق باشید