متن پرسش
سلام علیکم: آیا تاویل و توجیه کردن روایات معصومین علیهم السلام علی الخصوص در مباحث اعتقادی بنظر معارف حقه شیعه اثنی اشعری امری صحیح و درست است یا خیر؟ چرا؟ (چون دیدم برخی از اعاظم عظمای شیعه با تاویل و توجیه کردن روایات توسط فلاسفه و عرفا بشدت مخالف و آن را در حکم تفسیر به رای دانسته و آن را باطل می دانستند.)
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: تأویل آیات و روایات طبق آیهی 7 سورهی آلعمران مربوط به راسخون فیالعلم است که مصداق کامل آن ائمه«علیهمالسلام» میباشند و با توجه به آنکه قرآن میفرماید: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (21)/حجر) هرآنچه در عالمِ مادون هست، باطنهایی در عالم غیب و معنا دارد و هرکس به اندازهای که متوجهی آن بواطن باشد به نحوی آن ظاهر را به باطن ارجاع میدهد و بعضاً فلاسفه و عرفا چنین تواناییهایی از خود نشان دادهاند که البته افراد عادی متوجهی اشارات آنها نیستند. موفق باشید