باسمه تعالی: سلام علیکم: اين روايت نظر به نبوت حضرت محمّد «صلواتاللّهعلیهوآله» و امامت حضرت علي «علیهالسلام» دارد و به اعتبار نبوت حضرت محمد «صلواتاللّهعلیهوآله» و امامت حضرت علي «علیهالسلام» ، هدف از خلقتِ حضرت محمّد و حضرت علي «علیهالسلام»، حضرت فاطمه”علیهاالسلام»است، به عنوان ظهور بندگي كامل خدا. يعني حال كه هدف خلقت انسانها، بندگي خداست و از طرفي هدف از خلق نبي «صلواتاللّهعلیهوآله» به اعتبار نبوتش، و هدف از خلق امام به اعتبار امامتش، همه و همه، ظهور آن بندگي است كه خداوند هدف خلقت انسانها قرار داده است، و حال كه فاطمهزهرا «علیهاالسلام» مظهر بالفعل آن بندگي است كه نبوت و امامت براي ظهور آن پديد آمدهاند، پس اگر نظر به فعليت كامل بندگي كه همان فاطمهزهرا «علیهاالسلام»است نبود، اصلاً خداوند نبوّت و امامتي را اراده نميكرد و لذا است كه ميتوان نتيجه گرفت فاطمهزهرا «علیهاالسلام» مظهر كامل بندگي است. بايد توجّه داشت كه اين روايت نميخواهد مقام عبوديت پيامبر و علي «علیهالسلام» را نفي كند، چراكه خداوند در توصيف رسولالله «صلواتاللّهعلیهوآله» صفت «عَبْدُهُ» را بر صفت «رَسُولُهُ» مقدم ميدارد و در واقع عبوديت محض رسولالله «صلواتاللّهعلیهوآله» را تأييد كرده است، ولي در پيامبرخدا «صلواتاللّهعلیهوآله» عبوديت و نبوت و در علي «علیهالسلام» عبوديت و امامت جمع است و چون خداوند در خلقت انسان نظر به عبوديت او دارد و فاطمهزهرا «علیهاالسلام» نمونة صريح و روشن اين عبوديت است. روايت ميفرمايد: مقصدخلقتِ نبوّت و امامت، خلقت فاطمهزهرا «علیهاالسلام»است و در واقع فاطمه «علیهاالسلام» مظهر همان عبوديت پيامبر خدا «صلواتاللّهعلیهوآله» است و محبت شديد پيامبر خدا «صلواتاللّهعلیهوآله» به فاطمهزهرا «علیهاالسلام» در همين راستا است كه در آينه وجود فاطمه «علیهاالسلام» عبوديت خود را مييابد و در عبوديت او مظهري از حقايق را ميبيند و لذا پيامبر «صلواتاللّهعلیهوآله» ميفرمايد: «فَاطِمَةُ حَوراءُ اِنْسِيَّةٌ، فَكُلَّما اَشْتَقْتُ اِلي رائِحَةِالْجَنَّةِ، شَمَمْتُ رائِحَةَ اِبْنَتي فاطِمَةَ»؛[1] يعني فاطمه حوريهاي بشرگونه است، هر زمان مشتاق بوي بهشت ميشوم، دخترم فاطمه را ميبويم. در حديث ديگري ميفرمايند: «فَما قَبَّلْتُها قَطُّ اِلاّ وَجَدْتُ رائِحَةَ شَجَرَةِ طُوبي مِْنها»؛[2] يعني هرگز فاطمه را نميبوسم، مگر اينكه بوي درخت طوبي را از او استشمام ميكنم. پس فاطمهزهرا «علیهاالسلام»مظهر جامعيت بهشت است و حضرت پيامبر «صلواتاللّهعلیهوآله» وقتي ميخواهند به بهشت و شجرة طوبي منتقل شوند و از آن حقايق غيبي بهره گيرند، به فاطمه «علیهاالسلام» نظر ميكنند و او را ميبويند و ارادت به مقام فاطمه زهرا «علیهاالسلام»و توجّه به مقام آن حضرت، قدرت چنين انتقالي را براي ما نيزدارد، البته در حدّ خودمان. توجه به اينگونه مقاماتِ حضرتزهرا «علیهاالسلام» مقدمه براي معرفت به آن حضرت خواهد شد و زمينة درك شب قدر ميشود. موفق باشید
[1] - «بحارالانوار»، ج43، ص4.
[2] - «بحارالانوار»، ج43، ص6.