در راستای بنيانهای حکمت حضورِ انقلاب اسلامی در «جهانی بين دو جهان»
اصغر طاهرزاده
فهرست مطالب
مقدمه 15
مقدمه مؤلف 19
بخش اول :
1- راه گفتگوی خداوند با بندگانش بسی هموار است 33
2- معجزه خلوص و عدم سرگردانی در اين عالَم 34
3- نظر به فردايی که «امروز» نيست 36
4- معنای فنای فی الله در اين تاريخ 37
5- معنای زندگی، فراتر از خودِ زندگی است 38
6- بايد گاه به گاه خود را گم کنيم 40
7- آمادهی الهامی تازه 41
8- اولين قدم برای شناختن بهتر 43
9- آسمانی صاف به سوی حقيقت 44
10- استقرار در وطن جاودانه 45
11- حضور در افق آينه کلمات 46
12- ضرورت ظهور بقايای طاغوت زدگی 47
13- اولين قدم به سوی منِ واقعی 48
14- وسعت انسان تا ارادهای کلّی و مقدس 51
15- بازخوانی نهاد فرو بسته خود 52
16- احساس شور و شعف زندگی 53
17- حضوری پيامبرگونه 54
18- ما را با رهبانيت چه کار؟ 55
19- آفات خوار شمردن زندگی زمينی 57
20- انسان دريايی که همه جا حاضر است 59
21- دهانی ماورای گوشها 60
22- جستجوی خوشبختی در کجا؟ 61
23- تفکر تاريخی در بنيانهای اصيل 62
24- مقدسترين غم 63
25- در هم تنيدگی زندگیِ ايمانی با زندگی در دنيا 65
26- راهی به سوی زبانِ وجود گشتن 66
27- حضور در ساحت قدس در همين تاريخ 67
28- در محدوده کدام بايدها و نبايدها؟ 69
29- فلسفهای که با مردم جهان از اسلام سخن میگويد 70
30- شهادت و اميدواری به حقيقت 71
31- قدرت زبان در وجودبخشی به امور 73
32- نوعی از آغازکردن 74
33- وفای به عهد و زندگی ماورای روزمرّهگیها 76
34- بايد چشم به راه خود باشيم 77
35- آيا نبايد چشم به راه بود؟ 78
36- زندگی، پيمانی است که انسان با خود بسته است 80
37- نسبتِ «فهم» و «حضور» در تاريخ 81
38- وقتی جهان با ما جهان میشود 83
39- برکات آگاهی از دشواریهای تفکر متافيزيکی 90
40- نظر به آنچه هنوز نشدهايم! 91
41- راز پيشتازیِ ذات انقلاب اسلامی 93
42- فعليتبخشيدن به نيروی نهفته «وجود» 94
43- خطر سؤال از چيستیِ وجود و فراموشی آن 96
44- راهی برای برگشت به مشاهده وجود 97
45- تبعات سوء غفلت از حيات اجتماعی 99
46- سهيمشدن در خِرد مدرن در عين حفظ هويت 101
47- بايد شکار عشق شد ولی نه عشقِ افلاطونی 103
48- حکمتِ خسروانی در بستر اسلام 104
49- باده از ما مست شد، نِی ما از او 106
50- ضرورت حضور رهبری روحانی در تأسيس نظام حقيقی 108
51- وقتی جايگاه تفکر تغيير کند طوفانی گشوده میشود 111
52- انسان در تنگنای تعريف «حيوان ناطق» 112
53- وارستگی و درک درست از هستیِ خود 115
54- عبور از بيگانگی نسبت به متفکران حقيقتشناس 116
55- زندگی در امروز و فردا در راستای اُنس با ندای الهی 118
56- زندگی با خود در نسبت با پديدارها 119
57- حضور در فضای مجازی و ارتباط با جهان گشوده همديگر 121
58- آزادی ذاتیِ انسان 122
59- انسان کامل و حضور تفصيلی انسان در عالم 124
60- وقتی با خود با کلماتی روبهرو میشويم که انتظار آنها را میکشيديم 126
61- در انتظار نسيمی که از راه میرسد 128
62- انسان و تجربه الهی 130
63- زندگی در جهان مشترک انسانها 132
64- تنها اجتماعی که ذات انسان را آرام میکند 134
65- معنای درک حضور تاريخی 136
66- معنای «ديگری» و آينده بشر 137
67- چرا منزلگاهها توقفگاه شدند؟ 139
68- تا معنای زندگی گم نشود 142
69- بودنی در عين تحول و الهامی بعد از الهام 144
70- تا انسانها به گلّه تبديل نشوند 145
71- شريعت بستر احساس نسبت انسان با خدا 148
72- حضور معنوی انسان در زمين و آبادانی آن 149
73- نحوه شکلگيری خرد جمعی 151
74- حکمت متعاليه و همراهی با بشر جديد 153
75- نگاهی دوباره به ريشههای معرفتی خود و حضور در جهان جديد 155
76- وسيعترين نحوه بودن در جهان و همآغوشی با خداوند 157
77- ما و آرمانهای غير قابل دسترس 160
78- نظر به حقيقت در عقلانيتِ همراه با شورمندی 162
79- تمرين در اخلاق الهی 164
80- تا از نو مأوايی برای سکونت در هستیِ خود بيابيم 167
81- جهان ما چه جهانی است؟ 169
82- عامل حضور تاريخی ما در اين تاريخ 171
83- نظر به «ديگری» به عنوان مظهری از «وجود» 172
84- ليک از قرآن بسی گمره شدند 177
85- ايمان تازه و ظهور معنای اصيلتری از موجودات 180
86- ايمان به ايمان و عبور از نقابهای ايمانی 182
87- زبانی فراسوی ردّ يا قبول و عبور از وهّابیگری 184
88- ناکامی لبخند موناليزا 185
89- انقلاب اسلامی و احيای سنّتها و حضور در آينده 188
90- رابطهای زنده با جهان کمّيتها از طريق جهان کيفيتها 191
91- طلوع تفکری در يگانگی نظر و عمل 194
92- هنر و ادبياتی که در پيش است 195
93- برخوردی متعهّدانه نسبت به امروزِ خود 197
94- توسعهنيافتگی و نحوه عبور از آن 198
95- مهمترين قدمی که يک ملت میتواند بردارد 200
96- حضور نزد خود در عين حضور در هستی 201
97- انقلاب اسلامی و احساس آينده در خود 203
98- انسانِ آخرالزمانی و نسبت او با حقيقت 204
99- ما و نگاه هرمنوتيکی در اين دوران 206
100- مرگ و هستی ما 208
بخش دوم :
مقدمه بنيانهای صدگانه دوم 215
101- ژرفترين پرسش از خود 222
102- به ميانآوردن معرفتی کمال يافته 223
103- به جای اصرار برای سکونت در جهان مدرن 224
104- نظر به بنيانها و گشوده شدن جهان روحانی- تاريخی 224
105- جمع عقل و عشق 225
106- تنها راه عبور از نيهيليسم 226
107- راز نگرانی شهيد احمد کاظمی و حاج قاسم سليمانی 227
108- وقتی که میتوانيم پيک انقلاب اسلامی باشيم 228
109- آفات تقليل دينداری به تجربه دينی 229
110- معجزه گفتگو در بستر انقلاب اسلامی 230
111- دست و پنجه نرمکردن با هستی 231
112- اتصال تاريخ قدسی با حقيقت 232
113- يگانگی بين «گذشته» و «حال» در تاريخ قدسی 233
114- جهانی همترازِ جهان سرداران بزرگ دفاع مقدس 234
115- بستری برای احساس حضور بيکرانگی در عالم 235
116- «فتوّت» در نسبت با «قناعت»، ما را به چه میخواند؟ 236
117- جمع سوبژه و اُبژه در انسان 238
118- انقلاب اسلامی و رازهای نهفته 239
119- انقلاب اسلامی و همگرايیِ حقيقیِ آخرالزمانی 240
120- وظيفه تشيع و تبديل عصر بيگانگی به همگرايی 241
121- شهادت و امر درک ناشدنی در اين تاريخ 242
122- درک ژرفای رازآميزِ انقلاب اسلامی 242
123- امام خمينی«رضواناللهتعالیعليه» و عباداتِ پسفردايی 243
124- فراسوی دوگانه فردبودن يا جمعبودن 244
125- درک تمايزها و تفاوتها و فهم «ديگری» 245
126- نسبت انقلاب اسلامی و سرچشمه وجود ما 246
127- «جهان بين دو جهان» به جای هيچ چيز 247
128- اين همان «در خانه بودن» است 248
129- تا از تجربه مجاورت با هستی ناکام نباشيم 249
130- در انتظار آشکار شدن تاريخی خاص 250
131- برکات انسانهايی که با هستی خود در عالم حاضرند 251
132- اميدوار حضور در جريان اصلی زندگی 252
133- تا هنرِ سکونتگزيدن به انسان برگردد 253
134- انقلاب اسلامی و دری که در تاريخ در حال گشودن است 254
135- افکار عمومی يا وجدان عمومی؟ 255
136- عرفان امروز ما و حق اليقين تاريخی 257
137- فلسفه اسلامی در کنار کانت و هگل و هايدگر 259
138- استقرار در حضوری دائمی 260
139- تا با حقيقت زندگی کرده باشيم 261
140- تا عشق و اميد در ميان باشد 262
141- انسانی که با انقلاب اسلامی در حال تولد است 262
142- مسلمانی را بايد در رابطه با هم فهميد 264
143- حضور در آيندهای که با جان ما پيوند دارد 266
144- ماندن در ميان دو تاريخ يا حضور در «جهانی ميان دو جهان»؟ 267
145- روحيهای که زندگی را به ما برمیگرداند 269
146- نسبت انسان با ماهيت تکنيک 270
147- خودآگاهی تاريخی و اهميت آزادی از تکنيک 272
148- فرهنگ مدارا و افقهای پيش رو 274
149- بگوييد تا بشويد 277
150- انقلاب اسلامی و فرصت خاصی که با مرگ پيش میآيد 278
151- زبانِ گذشتگان، آينه تاريخ آينده ما 279
152- يقينیترين نحوه بودن 280
153- انقلاب اسلامی و خطابی که برای ما دارد 282
154- چيزی که تمام عمر بايد به دنبال آن بود 283
155- بهترين رويکرد با قرآن و روايات 284
156- وقتی پديدهها معنای ظهور خود را گوشزد ميکنند 285
157- به جای «اومانيته»ای که انسان را برای انسان دنبال میکند 286
158- به جای آنکه به کلمات همديگر بچسبيم 286
159- گويی دريا به بيان آمده 288
160- تأمّل در تاريخ مکتوم ما 289
161- همانی میشويم که هستيم 290
162- انقلاب اسلامی و آشکاری حقيقت مستتر در آغاز اسلام 291
163- معنای آزادی و ذات انسانی 292
164- شهادت چونان يک کلّ برای زندگی 292
165- انقلاب اسلامی و عبور از جنون فناوریِ مهار ناشده 293
166- موجودات خود را از انسانها کنار کشيدهاند 294
167- راهی به سوی ملکوت اشياء 295
168- راز نياز به رهبری روحانی 296
169- حکمت متعاليه و توحيد تاريخساز 298
170- برافروختگان چراغ هدايت در اين تاريخ 299
171- حکمتها و بنيادهای تمدن نوين اسلامی 301
172- شهدا و زمانشناسی فوقالعاده 302
173- رخداد فهم و گفتگو با تاريخ 303
174- عواملی که مانع حضور خدا در عالم میشود 304
175- انقلاب اسلامی و عبور از امور عَرَضی آن 306
176- چقدر بشر برای خود خطرناک میشود 307
177- امام خمينی«رضواناللهتعالیعليه» و گذار از عالم غربی 308
178- درک جايگاه تاريخی انقلاب اسلامی در مواجهه با نيستانگاری 309
179- به ستوه آمدن بشر امروز از بی حقيقتی 310
180- راهی برای تبديل تمنيّات بشر مدرن به تمنيّات قدسی 312
181- نمیتوانيم طبيعت را نابود کنيم بدون نابودی خودمان 313
182- نياز انسان به هنر و خطر هماهنگی تجمل و ثروت 315
183- دغدغههايی در راستای تحقق «جهان بين دو جهان» 318
184- نظر به اشياء در متن وجه الهی آنها 320
185- راز وجود بدبينیها و اضطرابها و شکّاکيّتها 321
186- گستردگی ساحت غيب انسان 323
187- يگانگی معرفتِ جهان و خدا و انسان 325
188- راهی به سوی حکمت 326
189- دانشی يگانه با جان انسان 328
190- عبور از دوگانه شرقی و غربی کردن جهان انسانی 329
191- توجه به نيروی نهفته اسلام در اين تاريخ 330
192- به تاريخ ديگری بايد فکر کرد 331
193- انتظاری ماورای ديدارِ امام غايب (عج) 332
194- در اين زمانه بر چه عهدی هستيم؟ 333
195- حضور در نظمی لطيفتر از نظم عقل مهندسان 334
196- انقلابی که بايد در مقابل غرب رُخ دهد 336
197- انقلاب اسلامی و عبور از نيستانگاری 338
198- نظر به انقلاب اسلامی در تاريخ مدرن 339
199- محدود کردن آزادیهای انسان راه درستی نيست 340
200- انقلاب اسلامی و شروع عهدی تازه 341
آخرين سخن و حضور در جهان همديگر 344
مقدمه
باسمه تعالي
مؤلف محترم در این کتاب سعی دارند ماورای نگاههای سیاسی و اقتصادیِ جزئینگر، با نظر به معنای انسان در هستی در بستر انقلاب اسلامی، راهی را مقابل ما قرار دهند که از گردونه و گردنه تاریخی که بشر امروز در آن قرار دارد و با چنین مشکلاتی روبهرو است، در آید و این با نحوهای از استقرارِ وجودی که در ذات بشر هست و با تمرین حضور در این نحوه بودن همراه میباشد. إنشاءالله با انس طولانی با تکتک بنیانهای مطرحشده در کتاب آن نحوه استقرار وجودی پیش خواهد آمد.
1- مسلّم ما در شرایطی هستیم که انقلاب اسلامی و حضور تاریخی حضرت امام خمینی«رضواناللهتعالیعليه»، دچار سوء فهم و سوء تعبیر شده است، مثل آنکه بعضاً پیش آمده که معنای آزادی و یا دینداری دچار سوء فهم و سوء تعبیر گشته، لذا وظیفه ما در این شرایطِ تاریخی آن است که به بازخوانی آن انقلاب بزرگ دست بزنیم وگرنه با غفلت از حقیقت انقلاب اسلامی در زندگی، گرفتار افراط یا تفریط خواهیم شد، افراط در تجدد و تفریط در تحجّر.
2- چنانچه ملاحظه فرمائید در هر شماره از بنیانهای کتاب حاضر با یک متن در سطور کوتاه روبهرو هستید و ذیل آن متنی است که سعی دارد افقی را مقابل شما قرار دهد تا جایگاه متن بالایی از نظرگاه «وجود» روشن شود و در نسبت متقابل آن دو متن امکان تفکر به میان آید و از این جهت نیاز است دائماً از انعکاس متقابل آن دو متن، نسبت به موضوعی که مدّ نظر است، غفلت نشود.
3- همانطور که مؤلف محترم معتقدند، این کتاب، کتابی است برای همه و برای هیچکس. زیرا انسانها در ابتدای امر متوجه نیستند که در شروع هر تاریخی، خودشان برای خودشان مسئله هستند و چون متوجه چنین امری نیستند در جستجوی خود در آن تاریخ نمیباشند تا محتاج رجوع به چنین مطالبی باشند و از این جهت این کتاب از آنِ هیچ کس نیست، ولی از جهتی دیگر هرکس تا معنای تاریخیِ خود را که نسبت اوست با تاریخی که در آن قرار دارد؛ نیابد، به هر کاری دست میزند و نمیداند چرا باید چنین کند، هرچند آن کار، کار مقدسی باشد و آن کار در تاریخهای گذشته معنا داشته باشد و از این جهت این کتاب، کتابی است برای همه.
4- به همان اندازه که انسانها در درک معنای تاریخی خود، نسبت به خود، به ظاهر با ابهام روبهرو هستند، خوانندگان محترم در ابتدا گمان میکنند مطالب این کتاب برایشان مبهم است، غافل از اینکه این نوع دریافت از حضور تاریخی، غیر از دریافتی است که از موجودات داریم و آنها را ابژه خود میکنیم. در این کتاب باید به تمرینِ درک وجود و هستی خود، ماورای ابژهکردنِ خود، نظر کرد. شاید این مهمترین نکته در فهم جایگاه این کتاب، بعد از دو کتاب («انقلاب اسلامی، جهانی بين دو جهان» و «انقلاب اسلامی و چگونگی تحقق آينده دينداری ما») باشد که مؤلّف محترم در رابطه با «جهان بین دو جهان» تألیف کردند و بر آن تأکید دارند. آری! تمرینی برای درک وجود و هستی خود.
5- در درک هستیِ خود با امری روبهرو هستیم که در عین «ظهور»، در «خفا» است. به همان معنایی که در ادعیه خطاب به حضرت حق داریم: «یا ظاهراً فِی بُطُونه و یا باطِناً فِی ظُهُوره» و چنین احساسی از ...
برای مطالعه کامل کتاب میتوانید فایل های pdf و doc آنرا دانلود فرمایید.