متن پرسش
سلام استاد: خدا قوت.
حدیثی از حضرت زهرا سلام الله علیه است به این مضمون که نماز تکبر را از بین میبرد و روزه اخلاص رو تقویت میکند. و چند ارتباط این شکلی. میخواستم بفهمم نحوه ارتباط این نسبتها چجوریه؟ یعنی چطور نماز من تکبرم رو از بین میبره و چطور روزه اخلاصم رو تقویت میکنه؟
خیلی وقته که به این موضوع فکر میکنم که چطوری این نسبت برقرار میشه. از طرفی احساس میکنم با نماز خوندنم و روزه گرفتنم به این چیزهایی که حضرت زهرا سلاماللهعلیه میفرمایند نمیرسم. یعنی تکبرم را میبینم و نماز به امید از بین رفتنش میخونم و نتیجه نمیگیرم و باز هم حس میکنم بدتر شده. روزه هم همین طور. برای انجام این اعمال و رسیدن به نتایجش باید مرتب عمل کنیم و مرتب خودمون رو بازخوانی کنیم. یا نیاز به فهمی است که بدون آن نتایجی این چنین حاصل نمیشود. متن حدیث:
قالَتْ علیها السلام:
جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرا لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیها لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ، وَالزَّكاةَ تَزْكِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَالصِّیامَ تَثْبیتا لِلاْ خْلاصِ، وَالْحَّجَ تَشْییدا لِلدّینِ
خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرك و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاكى از هر نوع تكّبر، مقرّر نمود. و زكات (و خمس) را براى تزكیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را براى استحكام اساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.
ریاحین الشّریعة : ج ۱، ص ۳۱۲
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: روایت فوقالعاده ارزشمندی است. حقیقتاً وقتی انسان در نماز خوددر مقابل حضرت ربّ العالمین جهت تجلیّات انوار متعالیش خود را عرضه کند و تنها «قبول» باشد، مطمئناً این انسان، دیگر انسانی نیست که به خود بنازد و وقتی انسان با روزهداری به جای میل خود، حکم حضرت محبوب را میپذیرد دیگر خودی ندارد که در میان آورد و اخلاص یعنی تمام وجود را برای حضرت حق قرار دهیم. آری! بالاخره صبر بر طاعت إنشاءاللّه کار را به اینجا میرساند. موفق باشید