متن پرسش
سلام استاد عزیز:
امیدوارم در سلامت و عافیت کامل باشید انشاالله.
سوالاتی داشتم.
بعضی ها بر این باورند که:
1) غیر معصوم(ع) نمی تواند حاکم باشد؟ (حاکم بایستی معصوم (ع) باشد تا بتواند در جامعه عدالت را برقرار نماید)
و اینکه دزدی ها و... را در جامعه مربوط می دانند به رهبری.
2) نام اسلامی را نباستی اضافه کنند به جمهوری مگر زمان ظهور مهدی(ع)
3) و تا زمان ظهور کسی حق تشکیل حکومت را ندارد.
با تشکر..
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: حتماً تنها معصوم باید برجامعه حاکم باشد و در زمان غیبت امام معصوم از آنجایی که خداوند هرگز امور بندگان را به حاکمان جبّار نمیسپارد امامان معصوم میفرمایند به فقهایی رجوع کنید با خصوصیات خاص که در روایت از حضرت امام حسن عسگرى (ع) داریم:«فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِکَ لَا یَکُونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُم» و امّا آن کسى از فقهاء امّت ما که نگهبان نفس خود و حافظ دین خدا و مخالف هوا و هوس و مطیع أمر حضرت مولاى خود بود، بر عموم مردم لازم است از او تقلید کنند. و بعد حضرت در ادامهى روایت مىفرمایند: و البته بعضى از فقهاى شیعه متّصف به این صفتند و نه جمیع آنها. و این طور نیست که چون فقیه حاکم است، دزدی هست، در زمان حاکمیت علی«علیهالسلام» نیز بدیها بود نکتهی مهم آن بود که بدان حاکم نبودند و این در حاکمیت ولیّ فقیه نیز همیشه مدّ نظر بوده 2- وقتی نظام جمهوری در ذیل نظر فقها جلو رود و صِرف میل مردم نباشد دیگر جمهوری اسلامی است و با آن نوع جمهوری که در آمریکا است فرق میکند 3- خود امامان فرمودهاند در زمان غیبت فقیه باید حاکم باشد که مشهور است به مقبوله عمر بن حنظله و در آخر کتاب «مبانی نظری نبوت و امامت»، دلایل و روایت آن آورده شده. موفق باشید